úterý 18. února 2014

Jak hlupák k modernu přišel...

Malé ohlédnutí za událostmi posledních dnů, týdnů a měsíců. Ve znamení Modernu a GP Praha!

...poslední rok byl v mém životě docela hektický...

Osobně...
...po pěti a půl letech jsem se rozešel s přítelkyní. Zůstali jsme kamarádi.

Profesně...
...naučil jsem se Nette. Jsem za to rád. Naprogramoval jsem v něm docela hezké věci. Naopak teď mi přijde, že trošku přešlapuji na místě. Takže pokračuji v sebevzdělávání a mířím na LeanMapper (první projekt začíná nabírat obrátky) a api GitHubu.

V MtG...
...jsem se zlepšil v Limited. Nechápu to. A docela mě i začalo bavit. V draftech M14 a Therosu jsem si nakonec i docela věřil. To bylo pro mě dříve nemyslitelné. Na standard nemám balíček, ale s GP Praha jsem se dal na Modern a ten mě stále (hodně) baví.

Poslechněte tedy jeden modernový příběh (narozdíl od "pohádky" nemá "příběh" happyend)...

Modern

Ano. Pro mě samotného je to téměř neuvěřitelné, ale nějak jsem se dostal k Modernu, který jsem nikdy předtím nehrál. No, nějak... Nechtěl jsem si nechat ujít GP Praha a k tomu nějaký modern balíček potřeba prostě je.
Naštěstí se po kamarádech dá něco vyškemrat, takže jsem věděl, že se dostanu přinejhorším ke klasickým merfolkům ("jen" si sehnat Mutavaulty - ale to je prima investice, když je zbytek balíčku hotov) nebo k nějaké verzi bant aggra nebo GW Hatebears.
Všechno se domlouvalo asi dva týdny před samotným GP a nakonec mi kamarád suše oznámil, že má k dispozici na půjčení ještě dalších pár karet, kdybych chtěl, například playsety Lilian, Goyfů, Dark Confidantů a fetchek (díky, Honzo a Honzo!).

Dobrá. Bude to Jund!

Obecně se ví, že je to jeden z nejlepších balíků, s odpovědí téměř na vše, velkou karetní výhodou  a obecně vysokým power levelem. Hraje nejlepsí bytosti (Bob, Goyf, Shaman), nejlepšího planeswalkera (Lili), nejlepší ničení (Abrupt Decay, Maelstrom Pulse) a je prostě univerzální (Shaman, dobrý side).
Pár dní jsem strávil na internetu, abych si zjistil něco o buildech a bylo mi jasné, že nejlepší verze jundu musí být ta s bílou na Lingering Souls (protože spolupracují s Lilianou a jsou to nejlepší kartou v mirroru) a na Ajaniho (protože je to blesk, přidává životy, které si jund ubírá po plných hrstech a musí se odpovědět).
Nakonec jsem na přípravný CMUS 6Tour vyrazil s následujícím deckem:

Maindeck
4 Dark Confidant
4 Deathrite Shaman
2 Scavenging Ooze
4 Tarmogoyf

2 Ajani Vengeant
4 Liliana of the Veil

2 Abrupt Decay
2 Inquisition of Kozilek
4 Lightning Bolt
2 Lingering Souls
2 Terminate
3 Thoughtseize
1 Maelstrom Pulse

1 Arid Mesa
4 Blackcleave Cliffs
1 Forest
1 Godless Shrine
3 Marsh Flats
1 Mountain
1 Overgrown Tomb
1 Plains
3 Raging Ravine
1 Stomping Ground
1 Swamp
1 Temple Garden
4 Verdant Catacombs
1 Blood Crypt

 Sideboard
1 Abrupt Decay
1 Ancient Grudge
3 Creeping Corrosion
1 Golgari Charm
1 Huntmaster of the Fells
1 Thoughtseize
2 Jund Charm
1 Maelstrom Pulse
2 Obstinate Baloth
1 Olivia Voldaren
1 Rakdos Charm

Uhrál jsem něco jako 2-5. Balík je divný. S ničím, proti čemu jsem hrál, neměl dobrý matchup. Dokázal jsem prohrát jednu hru proti budgetovému stormu, který dostal T1 a T2 discardem.
Ajani byl... zklamání. Semtam něco zastřelil, ale více o sobě dával vědět tím, že se ukazoval do Boba, nedal se zahrát kvůli špatné manabase a nebo se sice dal zahrát, ale nic nedělal. Ani nevím, kde jsem "navnímal" tenhle decklist, ale jasná konstrukčí chyba byla, že jsem nezařadil Blood Cryptu, takže jsem se nemohl fetchnout pro červenou manu přes bílo-černou fetchku, nemohl jsem hrát T1 šamana a T2 blesk, když jsem měl na ruce T2 Ravinu a podobně.
Zahrál jsem si ale hezky, jen jsem si uvědomil, že jund je vlastně divný balíček a člověk s ním prostě spíš musí mít štěstí.

(Nebojte, prozřel jsem později!:-))

Příjemné bylo, že jsem se o balíčku něco dozvěděl (třeba to, že: "T1 fetch, crack, take 2, thoughtseize you, aha, ty hraješ burn" = jdeme na druhou), začal vnímat manabase (ne vždy se fetchovat, hrát pomaleji, plánovat dopředu) a pomalu se učil hrát s Goyfem (onelander s fetchkou, Shamanem a Goyfem? Keep! T1 fetch, Shaman, T2 Goyf přes Shamana. Kolikátka je? Aha, 0/1... tak asi hraj...).

GP Praha 2014 - Modern

V následujícím týdnu jsem balíček "hrozně vytunil" (protože ten build přece mohl za to, že jsem dostal přes držku), přidal Blood Cryptu (prozření!) jednoho Ajaniho nahradil Garrukem (Relentless), dostal v Najádě 1:3, prohrál na GP v last minute trialu v prvním kole s UWR kontrolem a na GP zaregistroval následující decklist:

Maindeck
4 Dark Confidant
4 Deathrite Shaman
2 Scavenging Ooze
4 Tarmogoyf

3 Abrupt Decay
3 Inquisition of Kozilek
4 Lightning Bolt
4 Liliana of the Veil
2 Lingering Souls
1 Terminate
2 Thoughtseize
1 Maelstrom Pulse

1 Garruk Relentless
1 Ajani Vengeant

1 Arid Mesa
4 Blackcleave Cliffs
1 Forest
1 Godless Shrine
3 Marsh Flats
1 Mountain
1 Overgrown Tomb
1 Plains
3 Raging Ravine
1 Stomping Ground
1 Swamp
1 Temple Garden
4 Verdant Catacombs
1 Blood Crypt

 Sideboard
1 Ancient Grudge
2 Creeping Corrosion
1 Huntmaster of the Fells
1 Thoughtseize
2 Jund Charm
1 Obstinate Baloth
1 Kitchen Finks
1 Olivia Voldaren
1 Rakdos Charm
2 Sowing Salt
2 Stony Silence

Balíček už fungoval trošku líp. Sidoval jsem pořád hrozně, fetchoval už trošku líp.

Potkal jsem v prvním kole klasický jund (tam mi to vyhrály Lingering Souls a velmi dobré topdecky), v druhém kole monoR fritku (T1 Vexing Devil, T2 Vexing Devil, Vexing Devil... oh, ok...), kterou jsem nakonec taky porazil, když velmi poctivě po sidu chodil lifegain (a celkem 3 šamani).
Ve třetím kole jsem prohrál s Lino Burgholdem (před pár lety byl Rookie of the Year), který hrál KikiPod (a já to poznal až ve chvíli, kdy měl na stole kombo, do té doby jsem si říkal, že ta Spellskite v maindecku toho podivného bant/naya aggra bude asi nějaký jeho tech na zmatení soupeře:-)). Ať žije znalost formátu!
V dalším kole jsem dostal na zadek od UWR kontrolu, který mě ve třetí hře v topdeck módu nás obou ujezdil Kolonádou (a moc se omlouval, že si to tahal neuvěřitelně - něco jako v pěti kolech 3 Cryptic Commandy, Snapcastera a Tectonic Edge na mou Ravinu).
Za stavu 2:2 jsem narazil na Petra Tejnského (který týden předtím vyhrál CMUS 6Tour) s jeho Amulet of Vigor kombem. Petr byl v obou hrách manascrewed a pomalý, v první jsem zahrál Lilianu a pak vyhrál, v druhé jsem si dal mulligan do ruky Liliana, Ancient Grudge, Shaman a tři země. V druhém kole jsem zničil Amulet a s Grudgem v hrobě a Lilčou na stole jsem věděl, že to dotáhnu. Taky že jo.
Při čtení pairingů šestého kola jsem se zaradoval, protože jsem hrál s nějakou Italkou Andreou (tak jsem si říkal, že mám docela štěstí narazit na jednu z mála dívek v hale). Mé nadšení trošku opadlo ve chvíli, kdy se přede mnou objevil snědý hromotluk, podává mi ruku a říká "Hi, I am Andrea!":-)
Mirror proti jundu s bílou. V první hře mě Andrea sjel asi na dva životy a příští kolo mě zabíjel. Pomohl mi štastný Ajani, ale ne můj, nýbrž jeho, když si ho otočil v board-state, která mu vyhrávala ve stejném kole hru, na čtyřech životech do Boba.
Druhou hru mulligenoval do pěti, nechal one-lander a druhou zemi viděl asi v sedmém kole. Jinak byl ale Andrea výborný soupeř, sympaťák, co i přes velkou smůlu bral všechno sportovně.
Byl jsem 4:2 a docela jsem si začínal věřit. Na postup bylo třeba 7:2, ale nakonec, s trochou štěstí, proč by ne? Měl jsem dobrou náladu, takže už z tohohle mi mělo být jasné, že si dám v dalších kolech 0:3 kotvu:-)
Sedmé kolo - mirror. Prohrál jsem špatným sidováním (nechal jsem Lilianu a soupeřův T2 Baloth po mám Liliana discardu mi vysvětlil, že takhle opravdu ne).
Osmé kolo - Němec s BW tokeny. Balík jsem viděl asi poprvé, Auriok Champion se "Schutz vor Schwarz und vor Rot" mi taky radost neudělal, nějaká missplay by se taky našla a tak jsem šel do posledního kola malinko odevzdaně.
Tam jsem potkal ten den čtvrtý jund. Abych si zapamatoval, jak se OPRAVDU nemá  na jund sidovat, tak jsem si zopakoval discard soupeřovy ruky Lilianou a pak prohrál na jeho Balotha.

4:5! Jund je divný balík. S ničím to nemá vyloženě dobré, ani ten mirror mi nepřišel aspoň 50/50:-)

Katarze

Když už mám ale modern postavený, tak budu chodit dál. Třeba se ten Jund nějak umoudří.

Ne, potřeboval jsem se umoudřit já. Vyhodil jsem bílou. Není špatná, ale dobrá manabase stojí hodně životů, Ajani je podivný a bludičky jsou sice dobré, ale nevím, jestli mi tato konstrukce neprohrála více her, než kolik Soulsy vyhrály.
Přidal jsem Huntmastery. Důvodů je více. Jednak je to má petkarta, jednak zlepšuje matchup s aggry a také tlačí na kontrolní balíky a komba, aby hrály v mém i svém kole.
Přidal jsem Treetop Village a ubral Ravinu. Nevím, jak jsem mohl hrát bez nich.
Přestal jsem si hrát na spasitele/lomitele formátu a vrátil discard do vyzkoušeného poměru inkvizic a seiz. Přidal jsem třetí Abrupt Decay do základu. Začal jsem hrát více konzervativně. Přestal jsem discardovat v prvním kole. Na mirrory jsem začal odsidovávat Liliany (fool me once...).
A ejhle, najednou se balíčku začalo dařit. V Najádě jsem snad od té doby neskončil hůře než 3-1, to samé ve Střelci. Balíček byl najednou poctivější, hratelnější. Stabilnější. A já si začal věřit.

Chtělo to měsíc hraní. Chtělo to poznat formát. A chtělo to, abych si uvědomil, že jen dobrý balíček úspěch nedělá.

Myslím, že po dvou měsících hraní bych se nyní pral na GP na hranici 6-3 a 7-2.

Nemoc... noční můry... a smrt mých čtyř nejlepších kamarádů...

V jedno pondělí ráno jsem se probudil s horečkou. Zabil jsem budík, vzal si paralen a šel si lehnout. Druhé vstávání v deset se taky nevyvedlo, tak jsem napsal do práce, že jsem nemocný a šel zase spát.
Horečka mě nepustila další dva dny, ale někde v půlce tohoto procesu (a nočních a denních můr) jsem si do postele stáhnul počítač a kouknul na email.
Tam to bylo! V jednu chvíli je ve vašem životě všechno v pořádku, vše běží dopředu a vy víte, že má všechno správný vývoj a v druhém okamžiku... smrt... ano, stalo se to, co jsem sice mohl tušit (vzhledem k tomu, jaký život žili), ale stejně mě to zničilo. Zabanovali mi Deathrite Shamana! Čtyři nejlepší kamarádi v balíčku zničehonic odešli do modernového nebíčka.

Z nemoci jsem se vyležel. Z banu ne. V Najádě jsem si naposledy zahrál se šamany (4:0, asi na tom banu něco bude:-( ) a pak jsem začal vymýšlet, co dále.

Pokus #1: -4 DRS, +2 Grim Lavamancer, +1 Terminate, +1 Scavenging Ooze
Za předpokladu, že se budou hrát aggra, tak je Lavamancer v mainu super. Moc ráda ho vidí Affinita, Merfolci. Není úplně špatný v mirroru.
Výsledek #1: Nebylo to špatné, ale tak nějak to "není ono".

Pokus #2: -4 DRS, +2 Kitchen Finks, +1 Eternal Witness, +1 Scavenging Ooze
Finksové jsou super. Witnesska je super. Ooza je nejhorší karta balíčku, ale maindeck hate hrobu je potřeba.
Výsledek #2: Není to špatné. Witnesska je parádní, ale moc zelená a drahá. Finksové nejosu zlí... ale prostě to nejsou šamani...

Teď stále testuji druhou variantu. Výsledky jsou takové rozpačité. Končím většinou 2-2, vyjímečně 3-1 nebo 3-2. Před měsícem bych to bral všemi deseti, teď jsem z toho spíše smutný.

Field se usazuje. Za pár dní je PT. Všechno sleduji s napětím!

5 komentářů:

  1. Wow, tenhle blog stále ještě žije! Super :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Flamberg: samozrejme, tak jednou za rok se tady neco objevi:-) Ted budu intervaly zkracovat, mam mnoho napadu... posledni inspiraci by mohlo byt treba tema "Demonstrace moci zlym judgem aneb draw, mountain, gameloss...";-)

    OdpovědětVymazat
  3. GJ az na par preklepu pekne. Spousta lidi vezme Jund do ruky a netusi. Hrala jsem takhle hrooomadu mirroru a ty lidi vubec nevedeli co delaji. Chce to zpet dobu, kdy si lidi stavi svoje decky a pouzivaji pri tom mozek.

    BTW Dik za podporu a nejake to dobre slovo.

    OdpovědětVymazat
  4. S'Tsung: Pár překlepů? Teď jsem si to po sobě přečetl a malinko jsem si ublinkul:-) Snad většina opravena, stydím se a slibuju, že příště nebudu publikovat z práce v přestávce na svačinu:-)

    OdpovědětVymazat
  5. Jakub: na článek o demonstraci moci se těším :-D

    OdpovědětVymazat