úterý 17. dubna 2012

Kvalifikace na Magic World Cup

Meaculpísku,
omlouvám se, že jsem tě tak dlouho zanedbával. Když se podívám do tvých vnitřností, vidím několik rozepsaných, ba co víc, napsaných článků (Já a tokeny, Miss Innistrad, Proč jsem přešel ke kontrolu, Planeswalker Points - praxe a Zachraňte Svět!). Každý v různém stádiu rozepsání, většinou ale dopsané. Chybí jim nějaký ten obrázek a efektní závěrečný odstavec.
To jsem celý já, s něčím si dát práci a pak to těsně před dokončením poslat k vodě. Ale prý je to nemoc, tak mě litujte a nekamenujte;-)
Nedávno mi jeden čtenář a známý MtG odborník vytknul, ať nepíšu olbřímí příspěvky na blog (kór když mi nejde dokončování) a raději se soustředím na kratší a živější věci. Tak tedy urvu den a jdu na to!

Kvalifikace na Magic World Cup aka "Qalda"

Od ledna jsem se snažil získat potřebných dvěstě bodů, abych se mohl v této sezoně zúčastnit kvalifikací na týmové mistrovství světa. Tyto "qaldy" zároveň svým způsobem nahrazují zrušené mistrovství republiky (kterého jsem se nikdy nezúčastnil, jelikož aktivně hraju teprve dva roky) a tak jsem moc chtěl si tu atmosféru vyzkoušet.

Body jsem získal poměrně snadno (od ledna jsem hrál WG tokeny, se kterýma jsem si dal párkrát 5-0 a 4-0 ve Střelci a v Jeskyni, k tomu jsem obešel větší turnaje, hlavně dvě kvalifikace na GP a jednu kvalifikaci na PT). Dvě stovky potřebných bodíků jsem nasbíral víceméně s měsíčním předstihem a tak jsem v březnu sekal dobrotu a snažil se nenechávat Zuzanku tak často samu doma (až na pár výjimek, třeba zmiňované modernové PTQ).

Prvního dubna mi na účtu svítilo třistadva PW bodů (a to CMUS 6 Cup, hraný 31. března a mohutně inzerovaný jako poslední turnaj, kde se dají získat body do první sezony, ještě do systému nenaskočil).

Přeskočím peripetie s plánováním odjezdu a stále se měnícím počtem členů naší výpravy, problémy a dohady, jestli pojedeme už v pátek, v sobotu nebo v neděli brzo ráno a jestli vezmu auto nebo si zatestujeme ve vlaku a dostanu se rázem k nedělní deváté hodině, kdy přijíždíme k olomoucké restauraci "U Pelikána".

Rychlá registrace, odevzdání decklistů, pořádné promíchání nových obalů a poslední kontrola svých poznámek k sidování, které jsem dvě hodiny sepisoval a vymýšlel v autě.

Decklist jsem finalizoval v sobotu večer a vypadal takto:

UB Control, Qalda 1, Olomouc

Creatures (5):
1 Consecrated Sphinx
1 Grave Titan
3 Snapcaster Mage
Enchantments (2):
2 Curse of Death's Hold
Artifacts (2):
1 Batterskull
1 Ratchet Bomb
Instants (18):
2 Dissipate
3 Forbidden Alchemy
2 Go for the Throat
4 Mana Leak
4 Think Twice
2 Tragic Slip
1 Tribute to Hunger
Planeswalkers (3):
1 Karn Liberated
2 Liliana of the Veil
Sorceries (3):
3 Black Sun's Zenith
Lands (27):
8 Island
7 Swamp
4 Darkslick Shores
4 Drowned Catacomb
1 Ghost Quarter
3 Nephalia Drownyard

Sideboard (15):
1 Ratchet Bomb
1 Batterskull
2 Phantasmal Image
1 Curse of Death’s Hold
1 Surgical Extraction
2 Negate
1 Jace, Memory Adept
1 Sever the Bloodline
2 Nihil Spellbomb
1 Consecrated Sphinx
1 Dead Weight
1 Doom Blade

Ještě v sobotu odpoledne balíček vypadal jinak, sideboard hodně jinak. Největší změnou je změna 6-dropů z 2x Grave Titan na 1x Grave Titan, 1x Consecrated Sphinx (tady to bylo hodně na hraně, ale poté, co jsem ze sidu úplně zrušil Bloodline Keepery jsem chtěl mít k dispozici nějakého letce proti Delverovi - i přes hrozbu Vapor Snagu), zařazení Batterskullu do základu (zlepšuje matchup s aggry, který byl někdy hodně zlý) a výměna třetího Go for the Throat za Tribute to Hunger. Chvíli jsem si pohrával s myšlenkou zařazení Sorina Markova, ale nakonec jsem si netroufnul, protože jsem nevěděl, jak ho přesně hrát a chtěl jsem balík udržet co nejpodobnější verzi, se kterou už jakžtakž umím.

Side se oproti starým verzím změnil hodně, hlavně přibyla třetí Cursa, přidal jsem spellbomby namísto extrakce a jako tajný tech jsem zařadil Dead Weight namísto třetího Tragic Slipu (zabije i flipnutého Delvera).

S odstupem můžu říct, že bych moc v balíčku neměnil. Ale něco přeci jen ano. Vyřadil bych Karna. Když jsem ho hrál, tak byl většinou win-more. Na jeho místo bych možná zkusil třetí Cursu v základu nebo nějaké zabíjení.

Očekávaní bylo jasné. Bude tak 40% Delverů, se kterýma mám poměrně vyrovnaný matchup a slušný side (lepší, než oni na mě).
Dále jsme očekávali tak 15-20% Humanů. To je pro mě horší matchup než Delver, hlavně Thalia dokáže potrápit. Na druhou stranu v lategame od humanů hrozí menší nebezpečí, než od Delvera, takže přežít do šestého kola a pak už to nějak půjde.
Vysoký počet (ale předem neodhadnutelný) jsme předpokládali u BW tokenů. Na současném fieldu pro UB asi nejhorší matchup. V testingu jsem s tokeny hrál v poměru přibližně 3-7. Po sidu se to malinko zlepší (extrakce, Sever the Bloodline, Ratchet Bomba), ale pořád se sotva přiblíží k 50%.
Zbytek fieldu jsme čekali RG Aggro, Rampy, Zombies, Birthing Pod a pár kontrolů, většinou jako Esper Superfriends.

Jaká byla skutečnost?

Delver - 27 - (30%)
UB/Esper Control - 13 - (15%)
Wolf Run Huntmaster/RG Aggro - 11 - (12%)
WB Humans (tokeny?) - 9 - (10%)
Frites - 7 - (8%)
UW Humans/GW Humans - 7 - (8%)
Mono Black Zombies/RB Vampires/Zombies - 6 - (7%)
Tempered Steel - 3 - (3%)
Birthing Pod - 2 - (2%)
RDW - 1 - (1%)
Heartless Summoning - 1 - (1%)
BG Aggro - 1 - (1%)
UR Aggro - 1 - (1%)
(převzato z coverage na CMUS.cz)

Delver tedy jasně dominoval fieldu, Humanů bylo trošku míň a kontrolů trošku víc. S Frites jsem moc nepočítal (ale to je slušný matchup sám o sobě). Naštěstí bylo málo Birthing Podů, na které jsem neměl vůbec natestováno a matchup je to spíš horší.

Podrobný report sepisovat nechci. Nedělal jsem si poznámky, některé věci už mi vypadly z paměti a nakonec, pokud si vzpomenu a budu mít chuť, tak ten report napíšu samostatně. Tady bych se chtěl podělit jen o pár situací, které mě nějakým způsobem zaujaly.

Do začátku spoilnu, že jsem dohrál se skóre 4:3. Smolně, samozřejmě, balíček měl na víc, i když mu momentálně metagame není příliš nakloněna.
Dostal jsem naklepáno v prvním kole od Naya Podu (hrály se dva Pody z devadesáti účastníků a já ho musím potkat, když je to snad jediný matchup, který nemám natestovaný?). V první hře jsem byl uaggřen (krásné slovo), nepodařilo se mi najít černý zenith a Blade Splicer, Blade Splicer a křivohubka (Strangleroot Geist) mi rychle vysvětlili, že jen se Slipama a GftT se dlouho neubráním.
V druhé hře jsem si po mulliganu nechal ruku s dvěma černými zenithy a cítil jsem se na koni, ale bohužel jsem do sedmého kola neviděl žádnou další zemi než dvě z úvodní ruky (respektive tři, ale kvartýr mi musel ve třetím kole udělat z bažiny ostrov, jinak bych zemřel o dvě kola dřív), černý zenith jsem si tak ani jeden neseslal a soupeř mě asi ve svém šestém kole totálně přezabil (asi šest potvor a sedm zemí proti mým dvěma zemím a neschopnosti cokoliv zahrát). Tímto to začalo.

Další situaci, která se mi vryla na dlouho do paměti, byla hra se sympatickým (předpokládám) brňákem, který hrál UW tokeny/humany. V první hře jsme se tak nějak hezky racovali, on mě nějakýma tokenama z Midnight Hauntingu a já ho černým titánem. Dostal jsem ho tuším na dva životy a pak mě zabil zpátky přes nějaké létající tokeny pocukrované Mikešem. Tuhle hru jsem měl zahrát líp (dalo se bránit namísto útočení a získat cca o dvě kola víc na líznutí si odpovědi), ale tak nějak jsem si věřil. UW tokeny nejsou úplně špatný matchup a po sidu by to mělo být lepší. A taky že ano, po sidu to byla formalita, resolvnul jsem nějakou tu Cursu, zcounteroval nějaké soupeřovy krusády a šlo se na třetí. Úvodní ruka s Ratchet Bombou, counterováním, černým zenithem a Tragic Slipem měla hezký potenciál, v prvním kole jsem navíc soupeři nechal uklouznout šampióna a potom hru v pohodě kontroloval. Černý zenith jsem seslal celkem asi třikrát, objevily se obě Ratchet Bomby, jedna si poradila s pár tokenama, druhá s Honor of the Pure. Zastavil jsem soupeřův nástup asi na jedenácti životech a s plnou rukou jsem věděl, že tento zápas už neprohraju.

Za dalších šest kol jsem byl mrtvý. Jak? Sám doteď nevím. Balíček mi poslal šest landů v řadě, já si vystřílel odpovědi do soupeřových topdecknutých hrozeb a nakonec mě Thalia a dva tokeny z Moorland Hauntu sprostě ujezdily. Prohrál jsem celkem tři hry ten den, pokaždé na něco jiného, ale z této prohry jsem se ještě nevzpamatoval. Opravdu nevím, co se stalo. V jednu chvíli kontrolujete zápas takovým způsobem, že je jen formalita, než si líznete win condition a za chvilku jste mrtví. A pořád si to nedokážete připustit. A karta, kterou bych si líznul další kolo po smrti? Černý zenith, samozřejmě:-)

Se skóre 2-3 jsem vypadnul z boje o osmičku (podle propočtů bylo možné, že se nejlepší člověk s 5-2 do osmičky dostane) a i boj o šestnáctku byl ztracen (zase jsme počítali, že na šestnáctku bude třeba minimálně 4-2-1, spíš 5-2).
Poslední zápas byl proti Kikáčovi s Delverem. První Delver, kterého jsem ten den potkal, přitom matchup, na který jsem se snažil připravovat nejvíc. Bylo z toho poměrně pohodové vítězství 2-0, to i přesto, že mám z Kikáče docela respekt a vím, že když hraju s hráčem, ze kterého mám respekt, tak dělám chyby. Balíček ale velice solidně držel a já se snažil nikam nehnat a netlačit. Kikáč hrál dost odevzdaně, já nakonec taky, o nic už nám nešlo, aspoň byla u stolu slušná atmosféra.

To byla moje první "qalda". S výsledkem moc spokojen nejsem, balík pořád osciluje na sedmikolových turnajích těsně pod skóre 5-2, na které podle mě má. Já dělal víc chyb, než bych měl a možná mě to v součtu jednu výhru stálo. Příště bude líp!

Pro pobavení musím přidat ještě jednu situaci, které jsem byl svědkem. Hrálo se tuším šesté kolo a já se šel podívat na kamaráda, jak se bije s Delverem (on - BW tokeny). Postavím se za jeho soupeře a koukám na hru. Soupeř má na stole flipnutého Delvera a trošku tlačí, dvě země na stole (jedna tapnutá) a na ruce druhého Delvera. Hraje Ponder, koukne na tři karty (země, bytost, instant), asi minutu přemýšlí a pak karty seřadí a jednu lízne. Dlouze si ji prohlédne (jakoby ji viděl poprvé v životě - byl to ten instant) a předá tah. Po kamarádově kole se odtapne, zahraje Delvera a další Ponder. Země, země, instant. Chvíli přemýšlí, karty seřadí, lízne zemi, položí zemi, předá tah. Když se mu tah vrátí, lízne... zemi! Delver se neflipuje. Hraje Ponder a vidí instant a další dvě karty. Zase minutu přemýšlí a řadí... zkrátím to. Během prvních šesti kol zahrál z ruky všechny čtyři Pondery a toho druhého Delvera flipnout nedokázal. To už jsem nevydržel a šel si někam sednout, protože jsem měl pocit, že si snad musí dělat ze svého soupeře legraci.
Po hře jsem se dozvěděl, že si byl hráč po druhém kole s kumpány "dát čouda", byl totálně zkouřený a Delvera flipnout moc chtěl, ale prostě to nějak nešlo. Prohrál, mimochodem, takže má článek i morální ponaučení: Děti, neberte drogy, neflipnete Delvera!

Na úplný závěr bych rád poděkoval Adamovi Šimkovi, že se mnou v sobotu dlouze probíral aktuální verzi balíčku a i když jsem se ke spoustě jeho rad nakonec nepřiklonil, tak jsem získal další náhled na hraní UB a hodně jsem si z rozboru odnesl k sidování i k samotné konstrukci. Další poděkování míří Raptorovi za půjčení zbytku karet, které mi chyběly ke spokojenosti!

2 komentáře:

  1. No sláva, konečně ses probudil...

    Morální ponaučení nemá chybu :-D

    OdpovědětVymazat
  2. Probudil; jsem bdělý i nadále, ale až do prewka/qaldy2 nebude o čem psát, Avacyn mě nezaujala.

    OdpovědětVymazat